Favoriete boeken 2021

 Meer dan 100 boeken...

Mee dan 100 boeken las ik het afgelopen jaar. Oke, het jaar is nog niet helemaal voorbij, dus er komen er wellicht nog een paar bij. Om nou mijn hele leeslijst hier te bespreken, zou dus wat ver gaan haha. (je kunt als je wilt alle gelezen titels zien op mijn Hebban account : hier). In deze blogpost vertel ik je wat mijn favorieten waren het afgelopen jaar. 

Favoriete titels

*De niet verhoorde gebeden van Jacob de Zoet - David Mitchell. Ik was direct fan van deze schrijver en heb daarna nog een aantal van zijn boeken gelezen. Over Jacob de Zoet en David Mitchell vertel ik veel meer in éen van mijn video's

*Al wat schittert - Eleanor Catton. Woow, wat een boek was dat! Wel een hele kluif, meer dan 800 pagina's, maar zeer de moeite waard! Een 'Dickensiaanse' roman over mysteries in een 19e eeuws goudzoekersdorp in Nieuw Zeeland. Hier vind je een uitgebreide beschrijving. 

*Willem die Madoc maakte - Nico Dros. Ik lees graag historische romans en dit was wel een heel bijzondere. Waarin de schrijver van het bekende 'Van den Vos Reynaerde' (ene Willem dus) prachtig tot leven wordt gewekt. Uitgebreide boekbeschrijving vind je hier

*De bekeerlinge - Stefan Hertmans. Absoluut prachtig! De schrijver Hertmans brengt vaak zijn zomers door in zijn tweede huis in Monieux, klein dorpje in de Franse Vaucluse. Daar doen al langer verhalen de ronde over een pogrom tegen de joden, die daar in de 11e eeuw (kruistochtentijd) moet hebben plaatsgevonden. Als er dan een middeleeuws document opduikt, waarin een stuk geschiedenis wordt beschreven van Hertmans middeleeuwse 'buurvrouw', gaat hij verder op onderzoek. Wat volgt is een ontroerend, schrijnend verhaal van een christelijke jonkvrouw, die verliefd wordt op en trouwt met een joodse jongeman. Zeer tegen de zin van haar familie, die dan ook allles op alles zet om haar terug thuis te krijgen. Een tijdlang woont dit tweetal in het middeleeuwse Monieux. In dit boek reconstrueert Hertmans haar levensloop, waarbij hij voortdurend schakelt tussen haar (verzonnen?) verhaal in het verleden en zijn eigen belevenissen in het heden. Niemand anders kan het verleden zó dicht naderen, zó levensecht maken, als Hertmans. Dit boek beneemt je de adem, het blijft nog heel lang nazinderen in je hoofd. 

*Uiteraard las ik ook dit jaar weer heel veel culinaire literatuur, de leukste daarvan vond ik : Wijsneus in de keuken - Julian Barnes,  In het restaurant - Christoph Ribbat, Smaak - Kathy Mathys. 






*En dan wil ik nog even noemen: Wen er maar aan - Maike Meijer. Gewoon omdat het zó herkenbaar is en ze me heerlijk heeft laten lachen!


Wat waren jouw favoriete boeken van het afgelopen jaar? Deel ze hieronder, als je wilt, ik ben benieuwd!

Op naar een volgend leesjaar, er liggen al weer heel wat boeken klaar!

Lieve groet, 

Madeleine


Reacties