Wat ga ik lezen in 2022?

 Nieuwe leeslijst voor 2022

Nog even en dan begint het nieuwe jaar! Laten we hopen dat het wat corona betreft een beter jaar wordt...Ik bedoel, covid19 gaat waarschijnlijk nooit meer helemaal weg, maar hopelijk wordt het allemaal wat leefbaarder en gaat alles weer 'gewoon' open...

Corona of niet, 2022 wordt in ieder geval weer een heel fijn leesjaar! In mijn vorige post besprak ik mijn favoriete boeken van 2021; in deze post deel ik mijn leeslijst voor het komend jaar. Althans....wat er nú (al) op staat, er verandert vast nog wel een en ander in de loop van 2022.

De tandeloze tijd

Allereerst: eindelijk ga ik 'mijn tanden zetten' in De tandeloze tijd', de boeken van A.F. Th. van der Heijden. Het enige boek (behalve dan de proloog Slag om de Blauwbrug) dat ik uit deze serie heb gelezen, is De helleveeg. (wat ik een prachtig boek vond trouwens). Dus het wordt wel eens tijd om me aan de rest te wagen. Al zal ik lang niet álle boeken uit de serie (kunnen) lezen komend jaar...

Dan wil ik meer eigentijdse Nederlandse schrijvers gaan lezen. Zeker Arnon Grunberg, waarvan ik eigenlijk beschamend weinig werk gelezen heb (Tirza, Fantoompijn). Ik heb in mijn boekenkast nog staan: De asielzoeker en Figuranten, dus die lees ik sowieso. 

Uiteraard zullen weer de nodige historische romans worden verslonden, daar ben ik nou eenmaal gek op. Ik heb nog staan: De afvallige, van Jan van Aken, De heks van Limbricht - Susan Smit                        plus diverse historische romans van Simone van der Vlugt. Kan dus nog even voort op dit gebied. 

Familieromans 

Bij mijn studie wordt (superleuk!) in april een seminar georganiseerd, over familieromans (ook éen van mijn favoriete genres). Op de leeslijst voor het seminar staan: Van oude mensen - Louis Couperus (al twee keer gelezen 😉), Mystiek lichaam - Frans Kellendonk, De belofte - Damon Galgut en Gif- C. Schwebling. 

Ook voor de studie moet ik nog lezen : Mrs Dalloway - Virginia Woolf en De ondraaglijke lichtheid - Milan Kundera.

Culinaire literatuur

Daar heb ik nog zoveel leuke titels van staan, moeilijk een keuze te maken. Wat ik in ieder geval ga lezen: Mijn Italië - Onno Kleyn, Trek - van dochter Charlotte Kleyn, Kleine geschiedenis vd Nederlandse keuken- Jacques Meerman en De nieuwe kok - Julia Franck. 

Ruimte voor veeel meer

Nou dat is al een hele lijst, maar er is natuurlijk ruimte voor veeeel meer. Ik ga zéker nog meer lezen van David Mitchell en Murakami (beiden favoriete schrijvers) ; ik heb nog een paar ongelezen boeken van hen staan. Dan nog wat 'losse' titels die waarschijnlijk wel aan de beurt komen volgend jaar (ze liggen al klaar in de kast): Paravion - Hafid Bouazza, HhhH - Laurent Binet, De stad der blinden - Saramago, Circe - Madeline Miller. 

Nou, we gaan zien hoever ik kom, ik houd je op de hoogte (zie ook mijn bookstagram) van alles wat ik lees. Wat staat er op joúw leeslijst voor komend jaar? 

Lieve groet en veel leesplezier,

Madeleine 

Reacties