Duiken in de geschiedenis

 Gek op historische romans

Eén van mijn favoriete genres is de 'historische roman'; heerlijk wegduiken in een tijdperk van lang geleden. Mijn grootste favoriet hierin is zeker de Wolf Hall trilogie, van Hilary Mantel (hier schreef ik al eerder over, je vindt het hier ). Nu heb ik de laatste tijd weer flink wat historische romans gekregen en gekocht, kan niet wachten om eraan te beginnen. Maar ja, de meeste zijn best wel 'dik' (dat geldt voor de meeste historische romans denk ik), dus ik ben er wel een tijdje zoet mee.

Wat ligt er allemaal op de stapel? 

Van een vriendin kreeg ik: Willem die Madoc schreef, van Nico Dros.

Ben er inmiddels in begonnen: het is echt zo'n boek dat  je van begin af aan meesleurt in het verhaal, heerlijk! Een Vlaamse professor ontdekt per toeval een handschrift uit de 13 eeuw. Langzaam raakt hij ervan overtuigd dat dit geschreven is door Willem, de dichter van Van den Vos Reynaerde. Deze dichter zou ooit nóg een verhaal hebben geschreven, over ene Madoc; maar dat handschrift is destijds spoorloos verdwenen...Van de huidige tijd duiken we dan opeens de middeleeuwen in en horen we het verhaal van deze Madoc. 

Verder heb ik nog op de leesstapel: 

Non Nobis , van Hanny Alders, een alweer wat ouder boek (1987) ; een roman over de ondergang van de tempelorde. Speelt in 1307, het jaar waarin de tempelridders door de Franse koning Filips de Schone worden beschuldigd van ketterij.




De Kaasfabriek, van Simone van der Vlugt. Al eerder genoot ik van haar historische romans, o.a. Nachtblauw en Het Schaduwspel. Ben weer benieuwd naar deze, haar nieuwste boek. Speelt rond 1900. 

Een boek dat ik onlangs in de kringloop op de kop tikte: Een olifant voor Karel de Grote, van Dirk Husemann. Intrigerende titel, toch? Speelt in 802: een witte olifant wordt naar Karel de Grote gebracht als vredesgeschenk van de kalief van Bagdad. En twee nonnen gaan ook op weg naar het hof van Karel; zij beleven allerlei avonturen onderweg...


En nog meer...

Ben ook heel benieuwd naar De engelen van Elisabeth, van Els Florijn. Het verhaal speelt in 1890 en gaat over Elisabeth, die verdacht wordt van de moord op haar kinderen. Ze wordt krankzinnig verklaard en in een gesticht opgesloten. Daar moet ze zien te overleven. 

Tot slot, nog een kringloopvondst: De valse dageraad, van Jan van Aken. Heel blij mee, want ik wil eigenlijk ál zijn boeken wel lezen. Heb namelijk enorm genoten van zijn boek De ommegang (zie bespreking hier)., vond ik geweldig! Ook heb ik van Van Aken nog staan: De afvallige

Dus je ziet, ik kan nog even voort! Binnenkort op vakantie naar Frankrijk (ja, we kúnnen weer!) , dus er gaan ongetwijfeld wat historische romans mee in de koffer. 


Welke boeken neem jij mee op vakantie? 



Liefs, 

Madeleine 



Reacties