Dromen over Parijs

 April in Paris

Jawel, in April is het zover: dan gaan we lekker met z'n tweetjes een paar dagen naar Parijs! Kan niet wachten! Alhoewel, de voorpret is natuurlijk ook superleuk. Alvast bedenken welke marktjes we gaan afstruinen, waar we gaan eten....en natuurlijk plannen we een bezoekje aan mijn favoriete boekhandel Shakespeare and Co. Nog een leuke manier om alvast een beetje weg te dromen over Parijs: romans lezen die spelen in Parijs. Deze heb ik bijna allemaal al eens gelezen, en wie weet zitten er leuke tips voor jou bij. En ik ga er zeker een paar herlezen vóor we gaan. 

Klassiekers 

Ik zal beginnen met een paar absolute klassiekers; de rest noem ik in willekeurige volgorde. 

  • De klokkenluider van de Notre Dame - Victor Hugo . Ben ik op dit moment aan het herlezen en ik geniet weer van al die mooie personages : Esmeralda,  Quasimodo, en zijn enge 'meester' Claude Frollo, de arme kluizenaarster in de Tour-Roland...In dit boek staat de Notre Dame in ieder geval nog in al zijn pracht overeind!
  • In het paradijs voor de vrouw - Emile Zola. Hoe vaak heb ik dit al niet herlezen: over de komst van het allereerste Grand Magasin in Parijs en de plannen van Baron Hausmann, waarvoor destijds hele wijken van Parijs moesten verdwijnen. De strijd tussen de oude en de nieuwe wereld, over de 'vooruitgang' en de mensen die daar de dupe van zijn, het liefdesverhaal tussen de arme Denise en haar rijke baas Monsieur Mouret, ik smul er iedere keer weer van.
  • Les misérables - Victor Hugo. Jawel, nóg een Hugo! Dit boek mag natuurlijk niet ontbreken op dit lijstje. Het dramatische en spannende verhaal van Jean Valjean en zijn (aangenomen) dochter. Bij iedereen welbekend denk ik.

Nog meer moois

  • De perfecte oppas - Leila Slimani. Spannend en ijzingwekkend verhaal over een oppas die helemaal niet perfect blijkt te zijn. Ik schreef er eerder een blog over, je vindt het hier
  • Een liefde in Parijs -Remco Campert. Deze roman heb ik dus nog níet gelezen (ga ik zéker binnenkort doen). Het boek begint op de Place du Panthéon, waar schrijver Richard een ontmoeting heeft met een elegante vrouw, die hem herkent (maar hij háar niet). Dat brengt wel een stroom van herinneringen op gang. 
  • Het parfum - Patrick Süsskind. Dit heb je vást wel gelezen, of anders de film gezien. Wát een bizarre roman eigenlijk, over dat jongetje dat geboren wordt tussen het visafval op de markt. Deze Jean Baptiste Grenouille groeit op tot een zeer vreemde jongeman, die geen wezenlijk contact maakt met zijn medemens en eigenlijk maar op éen ding is gericht: de geuren die hem omringen. Angstaanjagend verhaal over de zoektocht naar het ultieme parfum en wat Grenouille daar allemaal voor over heeft.
  • Au pair - Willem Frederik Hermans . Heeel lang geleden las ik deze roman, weet er eigenlijk niet zoveel meer van. Herlezen dus!  Gaat over de 19jarige studente Paulina, die als au pair in diverse nogal bizarre Parijse families terecht komt. 
  • Het boek van zout - Monique Truong. Natuurlijk ook een boek uit mijn 'culinaire' boekenkast. Deze roman gaat over de Vietnamese kok Binh van Gertrude Stein en Alice B. Toklas. Vijf jaar kookte deze Binh voor de dames en in dit boek lezen we over hun kunstzinnige huishouden, over de herinneringen van deze Vietnamese vluchteling, en over de gerechten die hij kookt.
  • De wandelaar - Adriaan van Dis. Een man wandelt 's nachts door Parijs. Opeens springt een hond uit een brandend huis, recht in zijn armen. Deze hond neemt hem mee naar een Parijs dat de man niet kent: het Parijs van de illegalen, de zwervers en de vluchtelingen.
  • Het bal der gekken - Victoria Mas. Speelt in het 19e eeuwse Hôpital de la Salpetrière in Parijs; een inrichting voor hysterisch verklaarde vrouwen. Eén keer per jaar komt de Parijse elite dansen met de bewoners van het gesticht (en uiteraard zich vergapen aan deze 'gekkies') . Eén van de bewoonsters, de mediamieke Eugénie (onterecht opgesloten)  gebruikt deze avond om te ontsnappen.  Zal het haar lukken? 

Binnenkort volgt nog een blogpost met nonfictie boeken over Parijs. Voor nu, veel plezier met deze romans. En heb je nog tips over andere Parijse romans, zet ze hieronder. 

Lieve groet,

Madeleine



Reacties