Spelen met woorden

 Poëzieclubje

Met twee andere mensen vorm ik tegenwoordig een poëzieclubje. Alle drie houden we van poëzie, alleen zijn we er geen van drieën al heel bekend mee. Dus gaan we vanaf nu samen naar poetry-festivals of komen we af en toe bij elkaar om samen gedichten te lezen. Leuk toch? Wat ons ook alle drie leuk lijkt, is het zelf schrijven van gedichten, haiku's, kleine versjes; spelen met taal, met woorden dus.

Tierelantaal

Onlangs kocht ik daarom dit boek: Tierelantaal, van Jenny de Bode. Hierin geeft ze heel veel leuke ideetjes hoe je op een redelijk makkelijke manier met taal kunt spelen, gedichtjes kunt schrijven. Van 'gevonden gedichten' (waarbij je tekstknipsels gebruikt en herschikt tot een gedicht) tot 'kleurspraak' of dichten met niet-bestaande woorden. Een boek vol inspiratie dus, echt een aanrader! Geloof me, je wilt direct aan de slag 😊.

Hieronder een paar van mijn eerste probeersels. Ik vind het leuk om mijn schrijfsels te combineren met collage of tekeningen. 

Een rondeel 

Er liggen woorden diep begraven
in mijn tuin, onder de grond
mooie, lelijke, kromme, gave...
er liggen woorden diep begraven
op papier wil ik ze staven,
zinnen vormen, vol en rond
er liggen woorden diep begraven
ze groeien langzaam uit de grond

Verzin zoveel mogelijk woorden die te maken hebben met een bepaald onderwerp

Mijn voeten
ze staan
ze lopen
ze rennen
ze wandelen
ze dansen
ze springen
ze hollen
ze schuifelen en hinkelen
ze slapen (soms) 
ze pointen en flexen
ze aarzelen en wiebelen
ze wandelen, ze rennen, ze lopen en STAAN

Met zelfbedachte woorden: 

Ik denkdraai en ik zweetzucht
ik twijfeltuk, 
ik wiebelwik en weeg,
ik dubdut, mijmermaf en broedelsoes,
ik nachtdachtel wat voor me uit
tot ik droomdroezelend,
eindelijk,
in slaap snorkel.....

zzzzzzzzzz


N.a.v. een gevonden, uitgeknipte beginzin:

kleur de wereld met verhalen
lees ze, beleef ze, schrijf ze op
ze helpen tegen alle kwalen
kleur de wereld met verhalen
laat mensen door jouw sprookjes dwalen
haal je verbeelding uit het slop
kleur de wereld met verhalen,
vind ze, verzin ze, schrijf ze op!

Kortom, superleuk en zéeeer verslavend om te doen, dit!!

Lieve groet, Madeleine


Tierelantaal  - Jenny de Bode  ISBN 978 94 6015 203 0   Uitgeverij Akasha

Reacties