Wat aten wij?

 Je weet, ik lees heel graag over koken en eten. Twee leuke boeken over culinaire geschiedenis uit mijn boekenkast: 

Trek - Eten onderweg, toen en nu - Charlotte Kleyn. Wat aten mensen als ze onderweg waren? Culinair historica Charlotte Kleyn zocht het uit en voert ons door de eeuwen heen. Wat aten de Romeinse soldaten op hun trektocht, wat werd er geserveerd aan boord van de Oriënt Express, wat kookte de scheepskok op het VOC schip, welk menu serveerde men op de grote oceaanstomers en waar stond de uitdrukking 'blauwe hap' eigenlijk voor? Op al die vragen en veeel meer vind je een antwoord in dit vlot geschreven en bovendien mooi geïllustreerde boek. En: elk hoofdstuk sluit af met een aantal recepten! 


Van aardappel tot avocado - Klaartje Scheepers.
Als studenten leerden we koken uit de Allerhande. Bij alle dineetjes, feestjes en kerstetentjes snuffelden we uitgebreid door de magazines. Ik kan me herinneren dat er zelfs ooit cd'tjes uitkwamen met allerlei menu's en recepten. Mijn dochters lagen in een deuk toen ik dat onlangs vertelde; zíj vinden natuurlijk alles online. In dit boek brengt Klaartje Scheepers, aan de hand van die Allerhandes, de Nederlandse eetcultuur in beeld van de afgelopen zeventig jaar. Ze beschrijft de eettrends door de jaren heen, de manier waarop we boodschappen deden/doen, hóe we eten, de opkomst van foodies en slowfood, fair trade en Instagram-eten...     Van groene erwten met boterhamworst uit 1955 tot courgette-tagliatelle met garnalen, ongelooflijk hoe veel er is veranderd in de tussentijd. 
Veel leesplezier!

Madeleine


Trek - ISBN 978 90 388 0640 2    Uitgever: Nijgh en Van Ditmar

Van aardappel tot avocado - ISBN 978 90 450 4172 8 Uitgever: Atlas Contact



Reacties