Nieuwe aanwinsten: historische romans

 Een hele stapel

Woow, wat een mooie oogst weer! Van de week heb ik een hele stapel prachtige historische romans op de kop getikt in de Kringloopwinkel. Superblij mee! Kijk eens wat ik gevonden heb: 

De gravin van Parma - Sandor Maraí. Ik kende deze titel niet. Wel las ik ooit van Maraí het prachtige Gloed, waar ik helemaal weg van was. Deze roman speelt in de 18e eeuw en gaat over de ontmoeting tussen vrouwenverleider Casanova en de graaf en gravin van Parma.

Het bezoek van de lijfarts - Per Olov Enquist.  Ik heb de verfilming hiervan gezien, vond ik prachtig. Dus ik ga graag de roman ook lezen. 

Een Venetiaans geheim - Caldwel & Thomasson.  Eigenlijk geen historische roman. Het speelt in het heden, maar gaat wel over de geheimen en mysteries rondom een 15e eeuws manuscript. Ik lees het nu: een spannend verhaal over een stel Princeton studenten die op zoek gaan naar de betekenis van dit manuscript, de Hyperotomachia Poliphili, en daarbij verwikkeld raken in een vreemd (moord?)complot. 

Matrix - Lauren Groff. Heb ik direct na aanschaf gelezen; wat een prachtig boek! Hoofdpersonage is Marie de France, een Franse abdis die echt heeft geleefd in de 13e eeuw. Groff brengt haar geweldig tot leven in dit boek, dat bovendien een ode is aan vrouwengemeenschappen, vrouwenliefde, de kracht van vrouwen. Ik zal er vast nog een aparte blogpost aan wijden. 

De castraat - Joyce Pool ; speelt in Italië, rond 1700 en vertelt het verhaal van een Italiaanse jongen met een gouden stem, die als castraat  weliswaar een bevoorrecht leven leidt, maar dat niet altijd het leven is dat hij zelf verkiest. 

De dochter van de zeemeermin - Lydia Rood. Dit verhaal speelt deels in Schotland, deels in Nederland, in de 15e eeuw. Een vrouw wordt in Edam tijdens een storm uit het water gevist, groen van het zeewier. Deze 'Watervrouw van Edam' wordt een bezienswaardigheid. Dan duikt opeens haar dochter op. 

Vaslav - Arthur Japin. Dit staat al lang op mijn lijstje: het verhaal van de legendarische balletdanser Vaslav Nijinski.

Het orakel van de maan - Fréderic Lenoir. Dit verhaal speelt in 16e eeuws Italië, waarin de boerenzoon Giovanni op zoek gaat naar (de liefde van) de schone Elena, dochter van de Doge van Venetië. Hij beleeft bizarre avonturen in o.a. Algerije, Cyprus, Jeruzalem, hij krijgt te maken met allerlei filosofische en religieuze vraagstukken, er komt een geheimzinnige tovenares in voor en een geheim perkament... Kortom, dit lijkt me een heerlijk boek om in weg te duiken!

Welke historische romans heb jij nog op stapel liggen? 


Lieve groet,

Madeleine


Reacties