Dikke pillen

 Dikke pillen om in weg te duiken

In de Boekenapotheek* staan (onder andere) heel veel toptien-boekenlijstjes. Toevallig kwam ik tijdens het bladeren vandaag deze tegen: de tien beste "dikke pillen". Daarop staan: 

  • De valse dageraad - Jan van Aken
  • De broers Karamazov - Fjodor Dostojevski
  • Wolfstonen - Herman Franke
  • De ontdekking van de hemel -  Harry Mulisch 
  • De man zonder eigenschappen - Robert Musil
  • Op zoek naar de verloren tijd - Marcel Proust
  • Regenboog van de zwaartekracht - Thomas Pynchon
  • De geschikte jongen - Vikram Seth
  • Oorlog en vrede - Lev Tolstoj
  • Infinite Jest - David F. Wallace

Waarvan ik er eigenlijk maar enkele gelezen heb (blauw). Toen rees natuurlijk de vraag: wat zou er op míjn lijstje staan van beste dikke pillen? Dus ging ik op zoek in mijn leeslijsten en boekenkast en dit kwam eruit  (in willekeurige volgorde) : 

  • In de ban van de ring - Tolkien
  • Het puttertje - Donna Tartt
  • De schaduw van de wind - Carlos Ruiz Zafon
  • De ommegang - Jan van Aken
  • Wolf Hall (de hele trilogie eigenlijk) - Hilary Mantel
  • Bonita Avenue - Peter Buwalda
  • De graaf van Monte Christo - Alexandre Dumas
  • Misdaad en straf  - Dostojevski
  • Het achtste leven (voor Brilka) - Nina Harataschwili
  • Oorlog en vrede - Tolstoj 
  • Kafka op het strand - Murakami
  • De boeken der kleine zielen - Couperus
  • Publieke werken - Thomas Rozenboom
  • Lelieblank, scharlakenrood - Michel Faber
  • Al wat schittert - Eleanor Catton

Oeps, dat zijn er stiekem al meer dan tien! Heerlijk vind ik dat, van die superdikke boeken waar je helemaal in weg kunt kruipen. Ik zou er nog wel meer op dat lijstje kunnen zetten. Maar laat ik het hier maar bij houden.

Ben benieuwd naar jouw liefste dikke pillen; welke zijn het? Vertel het in de comments hieronder.

Liefs,

Madeleine








*De boekenapotheek - Ella Berthoud en Susan Elderkin. ISBN 978 90 5759 602 5



Reacties