Over het sorteren van boeken

 "I have always imagined that Paradise will be a kind of library." - Jorge Luis Borges

Mijn boekenkast

Iedereen heeft zo zijn/ haar eigen manieren om de boeken in de boekenkast te sorteren. Bijvoorbeeld, alle boeken van éen schrijver bij elkaar, sorteren op genre, Nederlandse en buitenlands literatuur apart enzovoort.

en overal dubbele rijen :)
Jaren geleden, toen de meiden nog veel jonger waren en thuis woonden, was onze woonkamer altijd vrij vol en rommelig. Gezellig, daar niet van, maar ik wilde (en wil nog steeds) mijn boekenkasten ook in de woonkamer hebben. En die boekenkasten zijn nogal vol (understatement 😉). Dus om het geheel toch een beetje rustig aanzicht te geven, ben ik toen begonnen mijn boeken te sorteren op kleur. En eigenlijk doe ik dat nog steeds. Al is het, ik geef het grif toe, niet altijd even handig als je een bepaalde titel zoekt en je weet niet meer welke kleur het omslag nou toch had... 

Voorlopig houd ik het even zo, maar wellicht vat ik binnenkort moed om alles helemaal om te gooien en de boel te sorteren op inhoud/ schrijvers/ binnen-en buitenlands, we gaan het zien.

Aparte kastjes & planken

Voor enkele genres heb ik inmiddels wel aparte kastjes/ planken gemaakt. Zo heb ik een apart  kastje voor al mijn 'Indische' literatuur. Ook heb ik een aantal planken vol met 'culinaire literatuur'.

mijn 'culi'-literatuur

En al mijn kookboeken (ook al zo'n 200 bij elkaar 😏) staan ook apart (maar uiteraard wél bij de hand, want vaak gebruikt). Ook een apart kastje is er voor al mijn studie- (en aanverwante) boeken. Dan heb ik boven nog wat planken gereserveerd voor Engelse en Franse titels. En ook boven staan alle dichtbundels bij elkaar (heb er nog niet zoveel) , alle reisverhalen, alle thrillers en mijn verzameling Bommels. 

Droom

Mijn droom: een eigen werkkamer annex 'bibliotheek'  met boekenkasten langs alle wanden. En natuurlijk zo'n ladder om ook bij de bovenste planken te kunnen! Waar ik ál mijn boeken om me heen heb. En dan ook kan sorteren op titel/ schrijver/ alfabetische volgorde en genre. Naast een groot bureau om aan te schrijven ook (uiteraard) een gezellig hoekje met enorme leesstoel. Zo eentje waar je je lekker in kunt nestelen. Een echt boekenparadijsje dus!

een deel van de kookboeken...







En mijn 'Indische' verzameling tot dusver : 


Hoe richt jij jouw boekenkasten in? En droom jij ook van een eigen 'bibliotheekje' ? 


Lieve groet,

Madeleine


Reacties