Gelezen tot nu toe

 Welke boeken heb ik dit jaar al gelezen? 

Ben inmiddels al een heel eind op weg met mijn leeslijst (ik doe op Hebban mee aan de Reading Challenge 2022; heb mijn boekenaantal voor dit jaar op 100 gezet). Een kort overzicht van wat ik las tot nu toe: 

Romans NL

  • Van oude menschen de dingen die voorbijgaan - Louis Couperus (herlezen) 
  • De avonden - Gerard Reve
  • Geen gewoon Indisch meisje - Marion Bloem
  • Het schaduwspel - Simone vd Vlugt
  • De boeken der kleine zielen - Louis Couperus (herlezen) 
  • Goenong-Djatti - Carry van Bruggen
  • Tropenbruid - Susan Smit
  • Nathan Sid - Adriaan van Dis
  • Lichter dan ik - Dido Michielsen
  • Land van herkomst - E. du Perron
  • De tienduizend dingen - Maria Dermoût
  • Heren van de thee - Hella Haasse (herlezen) 
  • Sleuteloog - Hella Haasse
  • Mystiek lichaam - Frans Kellendonk
  • Kenau - Tessa de Loo
  • Goed, naar omstandigheden - Cindy Hoetmer

Romans buitenland

  • Circe - Madeline Miller
  • Notities uit de jungle - Hanya Yanagihara
  • Naar het paradijs - Hanya Yanagihara
  • De belofte - Damon Galgut
  • Gif - Samantha Schwebling

Non-fictie 

  • Het geroofde kookboek - Karina Urbach
  • De haas met de amberkleurige ogen - Edmund de Waal
  • Spelen met vuur - Gordon Ramsey
  • Haring aan de Seine - Marjolein Oppenheim
  • Moederstad - Philip Dröge
  • De voormoeders - Suze Zijlstra
  • Een bed tussen de boeken - Jeremy Mercer
  • Leven in verbeelding - Aleid Truijens
  • De postkoloniale spiegel - Honing, Van 't Veer & Bel
  • Indo - Marion Bloem
  • Yournael van Cyberney - Alfred Birney

Spanning

  • Sneeuwwit - Samuel Bjork
  • Maigret en de gele schoenen - Simenon
  • Maigret en het lijk in de kast - Simenon
  • Poppenhuis - David Hewson
  • De brand van Istanbul - Jason Goodwin (herlezen) 
  • Het boze oog - Jason Goodwin

En zo staat de teller nu op 38 😊. Zoals je ziet, zit er behoorlijk wat Indische literatuur tussen. In het voorjaar heb ik een (superleuk) college gevolgd over 'Indische romans', bij de Vrije Academie. Sowieso was ik al van plan om me daar meer in te verdiepen, dus er volgt zeker meer Indisch (romans én non-fictie) . Wat waren mijn favorieten tot dusver? Hmmm, moeilijk kiezen: heb enorm genoten van Moederstad , Lichter dan ik vond ik prachtig, en ook De voormoeders.... Naar het paradijs vond ik een goed boek, maar zéer verontrustend; werd er nogal depressief van...

Op naar de volgende boeken op de lijst. In ieder geval nog op stapel : 

  • Revolusi  - David Reijbroeck (lees er af en toe een stuk in) 
  • De lezende mens - Hisgen, Van der Weel
  • Aleksandra - Lisa Weeda
  • Een meisje van honderd - Marion Bloem

en uiteraard nog veel meer !!


Welke boeken staan er nog op jouw lijstje de komende tijd? 

Liefs en veel leesplezier, 

Madeleine 

Reacties