Boek in bont

 Oma's bijbel 

Vorige week las ik in de Volkskrant magazine (zaterdag  25/9) een stukje van Wiekete van Zeil. Elke week schrijft zij over een bepaald schilderij; daarbij weidt ze uit over een klein detail daarop.  Deze keer ging het over een schilderij van Dürer, waarop St. Hieronymus zit te lezen in een boek met een dikke omslag van bont. Van Zeil had nog nooit een boek gezien met een bonten omslag.

Maar met éen klap was ik weer terug in mijn ouderlijk huis: mijn Chinese oma woonde bij ons in en het enige boek dat ik haar in al die jaren heb zien lezen (bijna dagelijks) was de Bijbel, in het Maleis. En, je raadt het al: haar Bijbel had een dikke bonten omslag. 

Tot zover mijn jeugdherinnering, terug naar Wieteke van Zeil. Want, leuke boekentip, ze schrijft niet alleen in de Volkskrant over kunst, maar publiceert ook boeken over kunst. Heel toegankelijke kunstboeken, die je helpen op een andere (betere) manier naar kunst te kijken. Zoals  Goed kijken begint met negeren, met heel veel 'kijk'-tips, informatie over 'hoe' we waarnemen, over details in de kunst. Leuk om in éen keer te lezen of af en toe stukje. Een ander boek van haar (ligt bij mij nog op de 'te lezen' stapel): Altijd iets te vinden. Wanneer en waarom moet je altijd direct 'iets' vinden van kunst? Over hoe kijken naar kunst je blik verrruimt. 

Toegankelijke boeken over kunst

Gelukkig maar, kunstboeken hoeven dus niet altijd 'moeilijk' of elitair te zijn: ik vind het juist leuk als ze kunst een beetje 'dichterbij' brengen, waardoor je zin krijgt om direct af te reizen naar een museum. Nog twee leuke en (vooral) toegankelijke boeken over kunst, waar ik in ieder geval erg van genoten heb: 

Dat kan mijn kleine zusje ook, van Will Gompertz. Echt een aanrader als je tot nu toe nog niet (veel) moderne kunst hebt gezien, maar daar wel mee wilt beginnen (of als je misschien denkt dat moderne kunst niks voor jou is, omdat je er niks van snapt..) . Gompertz begint zijn verhaal met de beroemde 'Fountain' van Marcel Duchamp (hoe kom je op het idee om een urinoir als 'kunst' in het museum te zetten?). Vervolgens neemt hij je mee door de 20e eeuw langs alle kunststromingen om te eindigen bij de kunst van Banksy. Met humor en vlot geschreven geeft het je veel meer inzicht in het hoe, wat en waarom van moderne kunst. 

En dan nog: De kunstmeisjes, geschreven door Mirjam Kooiman, Nathalie Maciesza en Renée Schuiten-Kniepstra. Alle drie kunsthistorici, die in dit boek leuke verhalen vertellen over vijftig kunstwerken uit Nederlandse musea (leuk dus, je kunt ze allemaal makkelijk zélf gaan zien).

Trouwens : voor nog meer kunst kun je ook terecht op hun blog: www.kunstmeisjes.com

Ik wens je veel lees- en (vooral ook) kijkplezier!


Lieve groet, 

Madeleine

Goed kijken begint met negeren  - ISBN 978 90 450 3655 7

Dat kan mijn kleine zusje ook - ISBN 978 90 290 8813 8

De kunstmeisjes - ISBN 978 90 290 9274 6



Reacties