Reizen in je hoofd

We gaan nergens heen dit jaar...
Tsja, vanwege Covid-19 zal waarschijnlijk ook de jaarlijkse vakantie niet doorgaan. Zelfs weekendjes weg zitten er, denk ik, niet in. Talloos zijn inmiddels de grapjes over vakantie vieren in Balconia, Hintergarten, of het zonnige Garden Village. Waar het trouwens met dit huidige zomerse weer best goed toeven is! (om het maar even van de zonnige kant kant te bekijken, toch?)

Of gaan we toch? 
Er is een manier om er tóch even tussenuit te knijpen natuurlijk. En wel helemaal in je eentje. Al zittend in je leunstoel. Of hangend in een hangmat, helemáal leuk.
Als je duikt in een boek reis je vanzelf naar andere tijden, andere plaatsen. Zelf ben ik ook groot fan van literaire reisverhalen, waar ik in het kielzog van een Paul Theroux of  Geert Mak meereis naar de gekste plekken ter wereld.

Literaire locaties

Zo las ik onlangs Literaire plekken, van Sarah Baxter. Zij neemt je hierin mee naar 25 interessante locaties, die stuk voor stuk een rol spelen in een klassieke roman. Zoals ze zelf zegt in haar inleiding:
"Schrijvers weten locaties in inkt te vangen, inclusief hun geluiden, geuren en essentie; ze veranderen een leeg vel papier in een teleporteermachine voor onze fantasie."

Je dwaalt bijvoorbeeld over de winderige heidevelden van Woeste Hoogten, van Emily Brontë, je bezoekt de elegante palazzi in het Florence van Fosters' Room with a View, of je duikt in de donkere steegjes van Dickens' 19e-eeuwse London. Baxter beschrijft het allemaal even mooi. Ze geeft uitleg over de plaatselijke geschiedenis en cultuur en vult dit aan met biografische weetjes van de auteurs.
Bovendien zijn haar verhalen prachtig geïllustreerd met kleurrijke tekeningen van Amy Grimes.

Ik vertrek
En ja, dit boek maakt natuurlijk wel échte reislust in je wakker. Het liefst zou je zelf op avontuur gaan naar al die literaire locaties.
Zolang dat niet kan reis ik maar verder in mijn boeken. Zo ga ik binnenkort, naar aanleiding van Baxters boek, op reis naar Colombia en naar Australië. Want ik kreeg ongelooflijke zin om Liefde in tijden van cholera, van Marquez, weer eens te herlezen. En in Australië zal ik Hanging Rock bezoeken, van Joan Lindseys Picnic at Hanging Rock. (misschien heb je ooit vroeger de gelijknamige film gezien?)

Ben benieuwd waar jij heen reist in je leunstoel.

In ieder geval veel leesplezier en goede reis,

Madeleine


Titel:         Literaire plekken
Auteur:     Sarah Baxter
UItgever:  Terra
ISBN:        978 90 8989 786 2






Reacties