Over poëzie

Niks voor mij? 
Ach, wat had ik er een hekel aan vroeger op school, de lessen in poëzie. Ik was toen al een echte lezer, maar gedichten waren niet aan mij besteed; ik 'begreep' ze nooit. Na mijn schooltijd heeft het lang geduurd eer ik weer eens een poëzie-bundel heb opengeslagen.

Inmiddels ben ik helemaal om hoor! Een groot poëzie-kenner ben ik niet (nog niet?), maar ik kan er wel enorm van genieten. En ik zie nu ook wel in dat het voornamelijk een soort angst was, waardoor ik zo lang afstand hield tot gedichten. Angst inderdaad, dat je een gedicht niet begrijpt, dat het 'te moeilijk' voor je is, dat de essentie je ontglipt....
Bovendien moet je er ook wel een beetje moeite voor doen, een gedicht dringt pas langzaam tot je door, na vele keren lezen.

Olijven
De eerste gedichtenbundel die ik aanschafte was er eentje van PLINT. Jeweetwel, waarin elk gedicht geïllustreerd wordt door een kunstwerkje. Prachtig! Het leuke is ook dat er heel diverse gedichten in staan, van heel veel verschillende dichters. Leuk dus om van alles te 'proeven'.

Wat me ook heeft geholpen in het leren lezen van gedichten : "Olijven moet je leren lezen" van Ellen Deckwitz. Haar boek verlaagt echt de drempel tot poëzie. Ze schrijft grappig, makkelijk en duidelijk, geeft veel voorbeelden en laat zien hoe poëzie helemaal niet moeilijk is, of alleen voor kenners. Iedereen kan ervan genieten en ze geeft een soort cursus hoe we gedichten moeten/ kunnen lezen. Heel inspirerend!

Meerdere bundels
Nu lees ik dus wel vaker poëzie en kan ik eindeloos genieten van een enkele zin of de cadans van een strofe...Al ben ik nog láng niet zover dat ik ook hele gedichten of stukken ervan kan onthouden of voordragen (zou ik wel willen kunnen hoor...)
Heb inmiddels meerdere bundels gekocht en gekregen. Eén van mijn meest favoriete dichters tot nu toe is Toon Tellegen. Vroeger las ik mijn kinderen vaak zijn dierenverhalen voor. (ik genoot er misschien nog meer van dan zij; nu staan zijn boekjes allemaal in míjn boekenkast, ik lees er nog regelmatig in). Andere favorieten zijn o.a. Frank Eerhart, Remco Campert, Hans Andreus, Jan Arends.


Lees jij wel eens gedichten? En heb je een favoriete dichter? Ben benieuwd naar je reactie.


Veel leesplezier,

Madeleine

Reacties